IOANA OLIVIA
Enăchescu Legal Partner
Incredere si experienta!
Va oferim cele mai bune servicii
de consultanta,asistenta si
reprezentare in instanta
INFORMARE
PROCEDURĂ APLICABILĂ PENTRU AMÂNĂRI RATE CREDIT. STARE DE URGENȚĂ.
CONTEXT - PANDEMIE COVID-19.
Cadrul Legal:
În Monitorul Oficial nr. 285 din 6 aprilie 2020 s-a publicat Hotărârea de Guvern nr. 270/2020 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori.
În acest context, reamintim că beneficiarii OUG 37/2020 – sunt debitorii persoane fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale ce funcţionează potrivit O.U.G. nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, profesiile liberale şi cele care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei dar și persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu excepţia instituţiilor de credit definite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006;
Condiții de acordare suspendare rate - debitori persoane juridice:
Pentru a beneficia de prevederile ordonanței în cauză și deci de suspendarea ratelor, debitorii persoane juridice trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
Prin O.U.G. 37/2020 – s-a stabilit că obligaţia de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor – pentru categoriile de credite agreate - se suspendă la cererea debitorilor cu o perioadă cuprinsă între 1- 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020. Se precizează că perioada maximă de rambursare a obligaţiilor de plată aferente creditului poate fi extinsă cu o perioadă aferentă suspendării obligaţiilor de plată.
Pentru a beneficia de amânarea ratelor, debitorul persoană juridică trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
Criterii de eligibilitate:
Pentru a beneficia de amânări la plata ratelor, debitorii – persoane juridice, trebuie să formuleze o solicitare către creditor, cel mai târziu în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor OUG 37/2020, respectiv termenul se calculează începând cu data de 30.03.2020.
Cererea se formulează de reprezentantul legal al persoanei juridice.
Astfel, debitorul persoană juridică declară pe proprie răspundere, prin reprezentant că i-au fost afectate veniturile proprii, direct sau indirect, de situația gravă generată de pandemia CoVid -19 față de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgență (16.03.2020) și se află în imposibilitatea de onora obligațiile de plată aferente creditului, activitatea fiind afectată de următoarele condiții:
În momentul în care se primește solicitarea de la debitor, creditorul – analizează încadrarea creditului în condițiile arătate mai sus și în termen de maximum 15 calendaristice de la data primirii solicitării trebuie să comunice debitorului care a formulat cererea, decizia sa de aprobare/respingere a cererii de suspendare a obligaţiilor de plată a ratelor.
În Decizia de aprobare se vor indica și numărul de rate solicitate de debitor şi aprobarea suspendării la plată şi astfel, creditorul o va comunica debitorului în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt mijloc de comunicare la distanţă oferit de creditor, sau telefonic – înregistrând convorbirea – dacă debitorul si-a exprimat acordul în acest sens.
Pentru confirmarea de aprobare a amânării ratelor – nu se cere încheierea unui act adițional.
Modificarea clauzelor contractuale se face prin notificarea debitorului care conține și noul grafic de rambursare a creditului, notificare transmisă debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării. Toate garanţiile aferente contactului de credit se menţin.
Efectele modificării contractelor de credit potrivit prevederilor O.U.G. 37/2020 se extind de drept asupra oricăror codebitori, garanţi, inclusiv fideiusori, care au garantat obligaţia debitorului, precum şi a oricăror alte părţi ale contractului de credit astfel modificat, doar cu acordul prealabil al acestora.
Notificarea debitorului se realizează în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, conform opţiunii exprimate de debitor.
Creditorul acordă la solicitarea debitorului facilitatea de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor de principal, dobânzi şi comisioane, pe perioada solicitată conform opţiunii debitorului.
În cazul în care creditorul a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicării de către debitor a solicitării de suspendare către creditor.
Perioada de creditare stabilită iniţial în contractul de credit poate fi prelungită cu o perioadă egală cu durata suspendării obligaţiei de plată, cu respectarea de către creditori a reglementărilor interne, inclusiv privind încadrarea în limita de vârstă a debitorilor persoane fizice la terminarea contractului prelungit.
Perioada maximă de creditare prevăzută în reglementările creditorilor poate fi depăşită cu o perioadă maximă egală cu durata suspendării obligaţiei de plată.
Dobânda datorată de debitor corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, pe durata rămasă până la noua maturitate a creditului sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditului.
În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.
Prezenta Informare a fost redactată în baza actelor normative publicate în Monitorul Oficial pe durata stării de urgență – până la data de 06.04.2020. Pe măsură ce vor apărea actualizări, modificări, norme de aplicare – prezenta Informare va fi modificată și actualizată în consecință.
Cabinet de avocat Ioana O. Enăchescu
Av. Ioana O. Enăchescu
CABINET DE AVOCAT PLOIESTI
Str. Ion Maiorescu, Nr. 12, Bl. 33S1, Et. 5, Ap. 5D, Jud. Prahova
COPYRIGHT 2016